
 

Understanding China's State Media, their Role, 
Resources and Utility in China's Soft Power Push 

Speaker: Zakka Jacob, TV News Personality, CNN IBN 

Chair: Prof. Sreemati Chakrabarti, Honorary Fellow, Institute of Chinese Studies and Head, 

Department of East Asian Studies, University of Delhi 

25 March 2015 

Institute of Chinese Studies 

Delhi 
 
The issue of media and censorship goes hand-in-hand in China. This was pertinently reflected in             

Zakka Jacob’s talk wherein he shared his rich experience of three years working at the CCTV (Central 

Television) office in Beijing. He was the first Indian national to be hired (late 2010 early 2011) by CCTV. 

The presentation was rightly timed as the Indian court, the day before this talk, had revoked the much 

debated Section 66A which restricted ‘freedom of expression’ with respect to social media postings. This 

judgement reflects the complexity of the functioning of media in different countries. In the Asian 

continent itself, we see two differing examples of the media’s role and performance. In a country like 

China, the media is a ‘mouthpiece of the Party’ and in India, it is a tool of expression. It also essays the 

critical role that media can play in today’s globalizing world and in the functioning of a state.  

Jacob substantiated his views about media in China by sharing first hand experiences during his stint at 

CCTV. He structured his talk into few segments that encompassed the structure of CCTV, the changing 

state-media relationship, and how China was utilizing the media to project itself as a soft power globally. 

The ambiguity surrounding the notion of ’state-secret’ gives the state an upper hand to pull up the 

reporters even on innocuous issues. 

The speaker introduced the various organizations that looked into the functioning of the media in China. 

Until his tenure, the SARFT (State Administration of Radio, Film and Television) was the official body 

that was in charge of the media and its functioning. However, under President Xi Jinping’s leadership, the 

SARFT has been merged and the new body is called the SAPRFT (State Administration of Print, Radio, 

Film and Television). The recruitment of the foreign staff was done by SARFT and had to be approved by 



the ‘foreign office’ that came under SARFT. Each foreign staff was handed a little ‘blue book’ called the 

‘foreign experts book’, which was similar to the Hukou meant for indigenous migrant workers. Further, 

the speaker informed about the CCTV behemoth that included twenty-five stations, five different foreign 

language channels including English, French, Russian, Arabic and Spanish. He remarked that the year 

2008 was a watershed in the media industry in China for the number of events that occurred that year. The 

Sichuan earthquake was the first event that CCTV (both Chinese and English editions) covered live 

extensively. Even the report of a scam regarding corruption in the distribution of temporary housing to 

disaster victims was aired. Basically, non-political news was given some amount of space for coverage. 

The two other major events that received wide coverage were the 2008 Olympics and the launch of 

Shenzhou 7 into space. These incidents made the state realize that the media was an under-utilized tool. 

Drawing inspiration from the Al Jazeera model, China decided to expand its state media. Li Changchun, 

the then Head of Propaganda of the CCP praised the media for its contribution in covering these three 

game-changer events in the history of China. 

Taking a step further, the media office received the consent of higher authorities in expanding beyond 

China’s national boundaries. Consequently, CCTV Africa (late 2011) and CCTV America (early 2012) 

were launched. Within a span of five years from 2008 to 2012, almost US$ 8 billion was invested to 

expand the media industry of China. The two channels had to report to the heads of state of the respective 

countries and not to Beijing. In addition, they had more advantage than the indigenous CCTV, as 

sensitive issues like Tibet and Falun Gong could be freely broadcast. On the other hand, CCTV in China 

had to undergo stepwise editing of scripts by editors known as laoshi (party cardholders) who censored 

anything seemingly ultrasensitive. In an interesting instance, the state media was barred from mentioning 

the Diaoyu islands or the Senkaku islands as disputed areas after the Chinese government nationalized 

them in September 2012  

After Xi Jinping’s formal appointment as Party chief in December 2012, he told the media, ‘the news 

should not be about what the leaders did but about what the people did’. After receiving ‘signals’ from the 

‘master’, the official media underwent a temporary change. The most important programme with 

maximum number of viewership, xinwen lianbo (CCTV Tonight), for a few weeks reduced its timeslot 

for political leadership from ten minutes to around ten seconds. The clampdown on CCTV in 2013-14 

was a game changer as it brought to book an influential and a popular host. The media fraternity realized 

that it was hard to be spared. As a repercussion, media people avoided taking regular routine editorial 

decisions even though the issues were innocuous in the political sense. The credibility of the state media 

received a major blow when there was no representation of CCTV during the Bo Xilai case (later half of 

2012) as the CCTV leadership chose to be cautious. Contrastingly, the western media was omnipresent. 



Later, it was realized that there was a need to be proactive in major sensitive issues than to remain 

dormant.  

The speaker argued that despite its financial resources, the state media found it difficult to ‘buy’ 

credibility. The speaker expressed concern that the whole notion of journalism was under threat owing to 

the lack of leniency in the management of its media industry. If such an approach were to continue, the 

speaker opined that the day is not far when CCTV could very well be labeled as Russia TV. He concluded 

by mentioning that the practice of controlling its media could jeopardize the power of information in 

authoritarian regimes like China, thereby, killing the essence of empowerment through the dispersion of 

information. 

Discussion 

A few questions were asked regarding the speaker’s experiences of being pulled up for going against the 

official line. The speaker shared two incidences in this regard. The first pertained to a question he had 

raised about what lessons Cuba could learn ideologically from China, given that both were communist 

nations. The second instance had occurred when he had questioned China’s voting with Russia at the 

United Nations on the issue of Syrian war. However, the speaker denied any kind of indoctrination of the 

anchors by the authorities concerned. 

There was a question regarding the representation of India and Tibet in the Chinese media. The speaker 

clarified that it was the US, which was mostly covered and followed, and that India received little 

attention. However, sensitive issues like Xinjiang and Tibet got significant coverage. For instance, the 

self-immolations in Tibet were termed as acts of violence and described as breach of territorial integrity 

and sovereignty by China. 

The speaker surprised everyone when he shared that CCTV English has a huge following among Chinese 

students who wished to improve their English language skills but didn’t care about the content, reflecting 

that anything western was considered good.  

Regarding the funding of the news channels, the speaker apprised that it was dependent on a humongous 

amount of money that entertainment channels earned through advertisements and not from the state. He 

also mentioned that the foreign counterparts of the Chinese journalists were paid a lot more. 

A short discussion was carried out on elements of dissent, exposés and so on. Chai Jing (Under the 

Dome), a video on the issue of pollution in China was specifically discussed. The speaker emphasized the 

role of social media in making such issues relevant and leaving the state paranoid. A lot of censorship was 



done on Weibo and as a result simple mediums like WeChat were sought after. However, sometimes the 

exposés are also done on the signaling of the authority, like those on Apple and Starbucks.  

Responding to a question on the survival dilemma of journalists in China, the speaker opined that though 

they are forced to make compromises, at least the speaker, speaking for himself would not have 

exchanged it for anything else. He described China as a layered country with contrasting experiences. In 

the end, he added, it was high time for Chinese media to be like Al Jazeera and not Russia TV. 

Report prepared by Alpana Verma, Research Assistant, Institute of Chinese Studies. 

About the Speaker 

Zakka Jacob is a TV News personality with more than 12 years of verifiable experience. He currently 

works for CNN IBN and covers foreign affairs. He has anchored and covered some of the defining news 

stories of the last decade. Some of his most important works include the Asian tsunami of 2004, the 

Mumbai terror attacks 2008, the leadership transition in China 2012 and most recently the Indian General 

elections 2014. In 2011, Zakka left for Beijing to join China Central Television (CCTV). He became the 

first and only South Asian face on Chinese national TV. His important work during his three years in 

China was to cover upfront the leadership transition in China with the anointment of Xi Jinping and Li 

Keqiang. 

Disclaimer 

The Wednesday Seminar at the ICS is a forum for presentations on current affairs as well as ongoing 

research by scholars, experts, diplomats and journalists, among others. This report is a summary 

produced for purposes of dissemination and for generating wider discussion, All views expressed here 

should be understood to be those of the speaker(s) and individual participants, and not necessarily of the 

Institute of Chinese Studies. 


